Skip to content
Site Tools
Narrow screen resolution Wide screen resolution Auto adjust screen size Increase font size Decrease font size Default font size default color blue color green color
Konumunuz: Ana Sayfa arrow Yazılarım arrow Soru - Cevap arrow Melekler ve Ruhani Varlıklar
Advertisement
Melekler ve Ruhani Varlıklar PDF Yazdır E-posta
Çarşamba, 18 Nisan 2012
M. Ali KAYA
Ruhani varlıklarla ilgili çeşitli sualler:
1.  Melekler ile Ruhaniler arasındaki fark nedir?

2. “Bir kısım ecsam-ı hayvaniye, hadiste “tuyurun hudrun” tesmiye edilen Cennet kuşlarından tut, tâ sineklere kadar, bir cins ervâhın tayyareleridirler. Onlar, bunların içine emr-i Hak ile girerler, âlem-i cismâniyâtı seyran edip o cesetlerdeki hasselerin pencereleriyle cismânî mucizât-ı fıtratı temâşâ ederler." cümlesindeki bir cins ervah ve alem-i cismaniyat tabirlerinden ne anlamamız gerekiyor?

Cevaplar:

1. Melekler nurani varlıklardır. Nurani varlık demek bedenleri nurdan yaratılmış olan varlıklardır. Bedenleri maddeden, yani atomlardan yaratılan varlıklara cismânî varlıklar dendiği gibi bedenleri nurdan yaratılan varlıklara da “nuranî varlıklar” adı verilir. Melekler nurdan, cinler ise dumansız ateşten (ısı ve elektrik gibi) yaratılmışlardır. Tabii ki cismani varlıkların bedenlerini idare eden duygularla donanmış ruhları olduğu gibi, bedenleri nurdan ve ateşten yaratılan varlıkların da ruhları görmek, işitmek, düşünmek, irade etmek, konuşmak, hayal etmek, akletmek gibi duygularla mücehhez ruhları vardır.
Cismanî varlıklar dediğimiz maddeden yaratılan ve gözümüzle gördüğümüz dünyamızı şenlendiren ve bizim ihtiyaçlarımıza cevap veren varlıklar da üç kısımdır. Bitkilerin hayatları vardır; ama ruhları ve duyguları yoktur. Hayvanların da hayatları ile beraber ruhları vardır, ama akıl ve şuurları yoktur. İnsanlar ise en mütekâmil cismani varlık olduğu için hem hayatı, hem en mütekamil duygularla mücehhez ruhları, hem de akıl ve şuurları vardır. Bu nedenle insan cansızları, bitki ve hayvanları istihdam etmekte ve onları istediği gibi yönetmektedir.

Maddi cisimleri olmayan ve bizim gibi maddi varlıkların gözleriyle görmedikleri tüm ruhlu varlıklara “Ruhani varlıklar” adı verilir. Bu varlıkların bedenleri kiminin ısı ve ateştendir bunlara “Cin” adını veririz. Kimisi nurdandır. Bunlara da melekler denir. Cinlerin nefsileri olduğu için günah işleyebilirler; ama meleklerde nefis olmadığı için günaha meyilleri yoktur. Allah’a itaat eden varlıklardır ve Kur’ânın ifadesi ile “Ne emredilirse onu yaparlar.” Bununlar beraber ruhani varlıklardan olan cinlerin ve meleklerin, bulundukları yere ve yaptıkları işe göre pek çok muhtelif cinsleri vardır. Cinlerin bir kısmına “peri”, bir kısmına “ifrit” denildiği gibi meleklerin de bir kısmı dünyadadır. Bunlar da müekkel oldukları varlıklara göre farklı tür ve şekillerdedirler. İnsanda müekkel olan kiramen-kâtibin dediğimiz melekler ile hafaza melekleri bir türden olmadığı gibi, ağaçlara, bitkilere, gezegenlere, yağmura, dağlara, denizlere, hayvanlara müekkel olan melekler elbette vazifelerinin iktiza ettiği konuma ve vazifeye göre farklı şekil ve türdedirler. Ahiret menzillerinde, mahşerde, sıratta ve Cennette görevli melekler ile cehennemde görevli melekler arasında pek çok farklar olacağı da bir gerçektir. Bu kıyasla melekler hakkında pek çok şey düşünebiliriz.

Yüce Allah’ın yaratıcılığına sınır koyamayız. Allah maddeden, ısıdan, nurdan bilemediğimiz ve sayısını ancak Allah’ın bileceği tür ve sayıda varlıkları yaratıp onlara ruh verdiği gibi, havadan, sudan, ışıktan, kelimeden, harflerden, aydınlıktan ve karanlıktan bilmediğimiz âlemleri ve bu âlemlerde bulunan varlıkları yaratır ve onlara ruh vererek istihdam eder. Ruh da Allah’ın “İrade ve Emir âleminden” olduğu için Allah dilediğini yapar ve her şeye gücü yeter. Biz kendilerine ruh verilen bütün varlıklara “ruhani varlık” diyoruz. Bu manada insan da kendisine ruh verilen maddeden yaratılmış “ruhani bir varlık”tır.

2. Yüce Allah bitkileri yaratıp varlık âleminde nemalanmalarını, büyümelerini, çiçek, yaprak, dal ve meyve vermesini sağlamak ve bilemediğimiz pek çok hikmetler için hayat verdiği gibi, dünyanın cismani hayvanlarının her birini “Sevk-i ilâhi” (İç güdü) dediğimiz şuursuz hayvanın ibadet ve tesbihatını şuurla anlayıp yönlendirecek ve istihdam edecek olan melekleri onlara müekkel kılarak esmasının tecelliyatını müşahede edecek ve o hayvanın gezdiği âlemlerde gezdirerek tesbihat, şükür ve tefekkür edecek olan meleklerin her birine veya binlercesine o ruhani ve canlı varlığı bir merkeb yapar. Hatta hadiste “her bir kar ve yağmur tanesi bir meleğin merkebidir ve o melek o kar tanesine ve yağmur tanesine binerek o alemleri temaşa eder” denilmiştir. Dolayısıyla dünyada ve cennette her bir bitki ve hayvan bir nevi ceset olup onları istihdam eden meleklerin tayyareleri ve binekleri olacağı hadiste ifade edilmiştir. Zira dünya cismani olduğu gibi kıyametten sonra kurulacak olan Mahşer, Cennet ve Cehennem de cismanidir. Dolayısıyla maddi bedenleri olduğu için melekler insanlar dışındaki canlıı varlıkların bedenlerini mesken ittihaz ederek onların bedenleri ile gezdikleri alemleri temaşa etmeleri mümkündür, makuldür ve hadis-i şeriflerin ifadesine uygundur. Bediüzzaman bunu bize veciz bir şekilde ifade etmiştir.

Etiketler:  Melekler Ruhaniler Cinler Cennet Kuşları Cennet Cehennem Tuyurun Hudrun
 
< Önceki   Sonraki >
MELEKLER
CENNET
CEHENNEM
CINLER
RUHANILER

Asırların Rehberleri: Mücedditler

Hz. İsa ve Günümüz İsevileri

CİHAD

Din, Akıl ve İslam

CUMHURİYETİN MANEVİ TEMELLERİ